Lidt om Sig stationsbys historie

Stationsbyen Sig.

21.7.1875 blev jernbanestrækningen Varde - Ringkøbing indviet, og landsbyen Sig, som for en stor del bestod af gårde fortrinsvis beliggende langs bækken, begyndte nu at udvikle sig til en stationsby, men først 5.1.1878 standsede et tog i Sig, hvor et lille træskur gjorde det ud for stationsbygning.

Byens ældste parcelhus Vesterbækvej 22 er fra 1889, men nu gik det hurtigt med byggeriet på især Vardevej og Vesterbækvej. Nogle af de første huse var Vesterbækvej 12 og Vardevej 22 og 28. Omkring 1900 kom så Vesterbækvej 6, Vardevej 40, Indkøbsforeningen på Vardevej 41 samt hjørnebygningen Vardevej-Stationsvej.

 

Den gamle Kro var fra 1852, men i 1906-07 byggede Chr. Adamsen Sig Hotel. Træskuret ved jernbanen blev erstattet af en rigtig stationsbygning i 1901, og der blev anlagt sidespor.

 

I 1940 bestod byen af Vardevej fra "Den gamle Kro" til nr. 42 og 47 samt Stationsvej og Vesterbækvej. Fodboldbanen, som var beliggende ved den nordlige ende af Sct. Gertrudsvej, blev flyttet til det nuværende Egevangen i 1940, og der blev bygget såkaldte arbejderboliger på stedet - i dag Sct. Gertrudsvej 1-3-5-7-9-11.

Omkring 1950 var Sig stationsby en driftig by med mange håndværkere og forretninger. Der var 1 brugsforening, 2 købmænd, 1 tatol, 2 slagterbutikker, 1 bageri, 2 smedeværksteder, 1 installatør, 1 gartnerforretning, 1 cykelforretning, 1 herrefrisør, 2 damefrisører, 1 manufakturforretning, 1 mekanikerværksted, 2 murerforretninger, 4 tømrerværksteder, 2 malerforretninger, 3 benzinstationer, 3 skomagerværksteder og fra mejeriet kørte der mejerivogn rundt i byen med mejeriprodukter.

Efter 2. verdenskrig kom der igen gang i byggeriet. I 1951 flyttede sportspladsen til dens nuværende placering, og i løbet af 1950-erne blev en stor del af Egevangen bebygget. Så kom den helt store byggeperiode i 1960- og 1970-erne, hvor gader som Hybenvangen, Askevangen, Tjørnevangen, Falkevej, Sct. Gertrudsvej, Grøngårdsvej, P.O. Pedersensvej, Karlsgårdevej, Urupsvej, Ølgårdsvej, Bæktoften, og en del af Sofievej blev bebygget.
Byen mere end fordoblede sit areal og indbyggertal, mens den ene forretning efter den anden lukkede, så der i dag ud over håndværkere kun resterer brugsforening, en installatørforretning og en drugstore.

Stationen, som var årsag til byens opståen, blev lukket i 1970, og et tarveligt læskur har erstattet den gamle stationsbygning, som efter flere om- og tilbygninger nu er hjemsted for byens børnehave.

Tekst og billeder er leveret af Sognearkivet v/ Svenning Olesen.

Klik her for at læse historien om Schou